Henriettes søn mistrives og har ikke været i skole i to år: Nu tager byråd hendes borgerforslag op

Borgerforslaget handler om oprettelsen af autisme-klasser.

Henriette Hollenbach har på kort tid samlet nok stemmer til, at hendes borgerforslag om autisme-klasser tages op af byrådet i Odder. (Foto: © (privatfoto))

Henriette Hollenbach får opkald fra fremmede, der ender i gråd.

Siden hun i efteråret stillede et borgerforslag om autisme-klasser til Odder Kommune, har hun haft det, som om der blev prikket hul på en byld.

- Med den her opbakning til forslaget må der jo være mange, der står i samme situation som os.

- Folk ringer mig op og fortæller mig grædende om børn, der sidder derhjemme eller presses i skole, fortæller Henriette Hollenbach.

På få måneder har borgerforslaget opnået de nødvendige 358 stemmer for at blive behandlet i kommunalbestyrelsen i Odder.

Det sker på et tidspunkt, hvor flere eksperter og undersøgelser peger på stigende mistrivsel blandt børn og unge.

Henriette Hollenbachs yngste søn går i 7. klasse, men de seneste to år har han nærmest ikke været i skole.

Hun vurderer, at han hverken passer ind i en almindelig klasse eller i en specialklasse, men at Odder Kommune i øjeblikket ikke har andre tilbud til hendes søn.

- Han falder ned mellem to stole. Han er for god til specialklassen, men har det for dårligt og svært i en almindelig klasse med over 20 elever, siger Henriette Hollenbach.

Presset økonomi

Hendes borgerforslage går ud på at oprette særligt tilrettelagte autisme-klassser i både indskoling, mellemtrin og i udskolingen.

Undervisningen skal foretages af lærere og pædagoger med uddannelse og erfaring inden for autisme. Og ifølge Henriette Hollenbach bør klasserne kun have omkring ti elever.

Men økonomien i Odder Kommune er presset for tiden, og Henriette Hollenbach forstår godt, at det kan være svært for politikerne at prioritere autisme-klasser.

- Jeg tænker i høj grad, at det kan være svært, ja. Det koster. Men hvad er alternativet for de her børn. De har jo brug for et tilbud, siger Henriette Hollenbach.

Et stigende antal børn og unge oplever at mistrives i folkeskolen i disse år. (Foto: © Signe Goldmann, Ritzau Scanpix)

I byrådet i Odder er der umiddelbar politisk opbakning til borgerforslaget.

Mariann Winther (EL) er formand for Udvalget for Børn og Skole, og hun kalder det et "positivt" forslag.

- Vi ser frem til, at forslaget nu skal behandles i forvaltningen og efterfølgende også politisk. Så kan vi se, hvad vi har af muligheder som kommune. Vi ved fra andre områder, at der er gode erfaringer med autisme-klasser for de ældre elever, siger hun.

Udvalgsformanden lægger dog ikke skjul på, at kommunen er økonomisk hårdt spændt for i øjeblikket.

- Vi er under hård, hård prioritering i Odder Kommune som i alle andre kommuner. Vi har alle et stort ønske om at opfylde de her ønsker for familierne og børnene, og så er det vores opgave at prioritere det, siger Mariann Winther.

Forsker: Lærere mangler kompetencer

Selvom det kan virke ligetil at oprette særlige autisme-klasser, så er der udfordringer ved borgerforslaget, vurderer Hanne Forsberg, der er lektor emerita og master i specialpædagogik.

- Jo mindre antal indbyggere en kommune har, desto sværere er det at løse helt specifikke indsatser. Så her bør man nok overveje at etablere klasser, der også er præget af lidt større diversitet end blot dem med autisme-spektrum-forstyrrelse, siger Hanne Forsberg.

Hanne Forsberg har forsket i specialpædagogik i mange år på VIA University College i Aarhus. (Foto: © (Privat foto))

Et andet problem er, at både lærere og pædagoger i folkeskolen mangler kompetencer til at håndtere de udfordrede elever, mener Hanne Forsberg.

- Vi kan se, at der desværre ikke har været tilstrækkelig fokus på udviklingen af specialpædagogiske kompetencer hos lærere og pædagoger. Det er en ressource, vi bliver nødt til at sætte meget mere ind på, siger forskeren.

Henriette Hollenbach opfordrer politikerne i Odder Kommune til at tænke ekstra godt over det, de tilbyder børn og unge med særlige udfordringer.

- Hvis vi ikke giver dem de rette rammer, er der nogle børn, vi ender med at tabe på gulvet. Selv om de er dygtige, kan de ende på kontanthjælp. Så pengene er godt givet ud, selv om det kan være svært at se, hvad man får ud af dem lige nu, siger hun.

Byrådet i Odder skal tage stilling til Henriette Hollenbachs borgerforslag 28. marts.