Det er en stille, solrig forårsmorgen i Svendborg. I gågaden er forretningerne ved at slå dørene op til en ny handelsdag.
Men få skridt derfra – bag døren til Svendborg Teater – er stemningen en helt anden. Her træder vi ind i 1890’erne, og på scenen står fem yngre kvinder og løfter op i farvestrålende kjoler.
- Vi skal have ro på set. Vi gør klar til prøve.
- Og værsgo!
Kvinderne bryder ud i sang:
Daddy wouldn’t buy me a bow-wow – bow-wow Daddy wouldn’t buy me a bow-wow – bow-wow I’ve got a little cat And I’m very fond of that But I rather have a bow-wow
- Tak!
Rå reportage og dramatiseringer
Kvinderne spiller Barrison-søstrene – fem danske søstre, der vakte jubel i europæiske storbyer i 1890’erne. De var datidens Spice Girls og var med til at indvarsle en ny periode, hvor kvinder viste nøgne ben, cyklede og røg cigaretter.
Søstrene er den ene af tre hovedhistorier fra Europa i det 6. og sidste afsnit i serien ’Danskere i Verden’. Det kan ses på DRTV og DR1 på søndag. ’Danskere i Verden’ er programserien, hvor DR og vært Stéphanie Surrugue i seks afsnit besøger alle seks beboede kontinenter i verden. På hvert kontinent portrætteres tre hovedpersoner, som er danskere, der er rejst ud og har sat spor på det pågældende kontinent.
Programserien har blandet rå reportage med dramatiseringer og arkiv på en ny måde.
Dramaoptagelserne er alle foregået i Danmark, og en del af historien om Barrison-søstrene er blevet dramatiseret på Svendborg Teater.
- Vil I hjælpe med at klappe? Det giver god energi, siger instruktøren. Han har fjernet blikket fra sin monitor og henvender sig til os, der sidder i salen.
- Vi laver en optagelse denne gang. Ro på set.
- Værsgo!
Personer, der har noget på spil
En af dem, der sidder i salen, er Jesper Markward Olsen, der er tilrettelægger på afsnittet, der foregår i Europa.
- Barrison-søstrene er en skøn historie at dramatisere. Den er ekstrem visuel, der er musik, og der er fascination. Og så er der identifikation i forhold til ligestilling mellem kønnene. Vores historier skal have en relevans i forhold til vores nutid, fortæller Jesper Markward.
Den nutidige person i Europa er modeskaber Anders Sølvsten Thomsen i London, mens lægen Halfdan Mahler, som var generaldirektør for Verdenssundhedsorganisationen (WHO) i Genève fra 1973-1988, er den sidste hovedperson i afsnittet om Europa.
- Mahler tog ud og gjorde en forskel, og Anders Sølvsten er en meget personlig historie om ikke at føle sig tilpas hjemme i Danmark. Men han tør tage springet ud i verden, miste fodfæstet for en stund og finde et sted, hvor han føler sig hjemme og kan udfolde sig selv.
Det har ikke været nemt at finde og vælge de tre hovedpersoner for kontinentet, fortæller Jesper Markward Olsen.
- Det er faktisk lidt af en umulig opgave, men vi er gået efter en bredde, og at de har noget til fælles. De har alle turdet udfordre det konventionelle, bryde grænser og være sig selv. Og så har vi fulgt de gode, fascinerende historier. De skal gå i maven, samtidig med at de fortæller en overordnet historie om, hvorfor personerne er draget ud. Det er personer, der har noget på spil – og som sætter noget på spil.
Mærker en ekstra gejst
Stéphanie Surrugue er vært på 'Danskere i Verden', og i Svendborg gør holdet klar til næste optagelse, hvor hun skal komme ind i fortællingen om Barrison-søstrene.
- Det er helt naturligt, at Stéphanie står på en scene i 1890’erne, siger instruktøren ud i salen, inden der lyder et ’Værsgo til prøve’.
Efter prøven sniger Stéphanie Surrugue sig til at tage et billede af scenen med sin mobil, mens hun står ude i siden. Instruktøren ser det på monitoren, og han nærmest springer op på scenen og beder hende gøre det igen, når optagelserne går i gang. På den måde får holdet på helt spontan vis en ekstra sekvens til programmet.
- Tak skal I ha’! Så er der frokost.
Det er ikke kun på Svendborg Teater, det skrider frem. Mange af optagelserne om de tre hovedkarakterer er i kassen, da scenerne med Barrison-søstrene bliver optaget.
- Nu kommer den sjove proces, hvor vi skal få magien til at ske i klipperummet. Europa er velkendt af os alle, så eventyret kommer ikke af sig selv. Der skal arbejdes for det. De andre kontinenter får lidt mere foræret, fordi de er mere eksotiske. Men det er så her, min faglighed kommer ind – jeg skal få det til at føles som et eventyr, siger Jesper Markward Olsen og fortsætter:
- Både på det her afsnit og de andre er vi omgivet af ekstremt dygtige og erfarne kolleger. Fagligheden er høj, og jeg mærker en ekstra gejst: Nu skal den have en skalle. Det samme gælder med Stéphanie som vært. Vi har stor glæde af hendes faglighed. Hun er skarp på historien, og så er hun en god rejsekammerat foran og bag kameraet. Hun har været en sej type at have med både på det personlige og faglige niveau.