Klokken er 12.29. Om ét minut skal Ulrik Bang-Mørch give DR Syds lyttere de seneste nyheder fra området. I det samme kommer en kollega ind i studiet: - Ulrik, kan du nå at have en efterlysning med fra politiet? En 79-årig dement kvinde fra Varde er meldt savnet.
Udsendelsen går i gang, og i løbet af de to minutter, den varer, får Ulrik Bang-Mørch flettet efterlysningen ind.
40-årige Ulrik Bang-Mørch har arbejdet på DR Syd i 13 år – først som tv-reporter, siden som reporter og nyhedsvært på radioen. Men i dag har han også vagter som digital reporter, ligesom han forsøger at se de digitale muligheder i de radio- og tv-historier, DR Syd udkommer med – især i weekender og på helligdage, hvor distrikterne ellers ikke i udgangspunktet byder ind til dr.dk.
- Vi har faktisk mange gode forproducerede historier hernede i weekenderne. De historier skal også ud på dr.dk, Facebook eller Twitter. Når jeg møder ind klokken 5.30 som nyhedsvært, danner jeg mig et overblik over, hvad der skal med i udsendelserne, og samtidig har jeg for øje, om der gemmer sig nogle digitale muligheder, som jeg kan byde ind til dr.dk. Hvis jeg synes, en af vores historier egner sig til dr.dk, spiller jeg ind med flere mulige rubrikker, jeg tænker faktabokse, kort og andre elementer, der kan få historien op at flyve digitalt, fortæller Ulrik Bang-Mørch.
Ikke langt fra Aabenraa til DR Byen
Det samme gælder, hvis der sker noget aktuelt i DR Syds område, som kan have landsdækkende interesse.
Da et krydstogtskib en lørdag i marts var i vanskeligheder ud for Norges kyst, lavede Ulrik Bang-Mørch et radiointerview med piloten på Flyvestation Skrydstrups redningshelikopter for at høre, hvad en sådan redningsmission indebærer. Han bad samtidig én på flyvestationen om at tage et billede af piloten, så interview og billede kunne bruges i en artikel på dr.dk.
Da forældre gik på gaden en lørdag i april og demonstrerede for flere pædagoger, gik han efter den sidste regionale nyhedsudsendelse ud og tog billeder og talte med utilfredse forældre. Han havde også ringet rundt til borgmestre i landsdelen i forbindelse med nyhedsudsendelserne, og hele pakken tilbød han dr.dk.
- Når der er en historie, skal vi rykke på den – også digitalt. Vi er tæt på kilderne, vi kan få billeder og video, og så kan vi afspejle, hvad der sker her i landsdelen. Jeg oplever, at dr.dk-redaktørerne kan se værdien af det, og de vil os gerne. De er klar på at få denne del af landet dækket, og de tænker ikke: ’Det er bare noget, der sker nede i Tønder’, siger Ulrik Bang-Mørch og fortsætter:
- De giver vores historier prioritering, de spørger efter opfølgninger, og vi sparrer med hinanden. Jeg føler ikke, der er langt til DR Byen i København.
Fedt at få historierne bredt ud
Ulrik Bang-Mørchs interesse for de digitale platforme tog fart for nogle år siden, hvor han begyndte at kigge en daværende kollega på DR Syd over skulderen. Han så, hvad han gjorde med rubrikker, grafiske elementer, lyd og billeder på dr.dk-artikler.
- Drivkraften for mig er, at vi kan få vores historier bredt ud. Det er mega fedt. Når vi har så gode historier, som vi har, skal vi have dem ud til så mange som muligt. Det skal ikke ’bare’ være en historie i vores flade eller en nyhed i vores nyhedsudsendelse. Det er fedt, når jeg kan se alt gå op i en højere enhed, og historien ligger i toppen af dr.dk. Eller når jeg tilbyder en historie til DR’s Facebook-side, og jeg kan se, at folk deler den – det er fantastisk, smiler han og fortsætter:
- Samtidig kan vores historier få merværdi, når vi laver dem i en digital form. Jeg spørger mig selv, hvad der skal til af ekstra elementer for at få historien op at flyve på dr.dk – hvad kan gøre en regional historie interessant for et landspublikum. Det handler også om at få vores landsdel repræsenteret i hele Danmark.
Ulrik Bang-Mørch undersøger konstant, hvordan historierne får det bedste liv på dr.dk.
- Jeg arbejder ofte med to rubrikker på en historie, og så prøver jeg dem af på en kollega for at finde ud af, hvilken der går bedst. Rubrikken skal gerne sidde lige i skabet for at gøre sig gældende på dr.dk. Jeg bruger Medieforskningen til at få data og blive klogere på tallene. Når man nærstuderer dem, ligger der mange svar, som man kan bruge til selv at blive bedre. Jeg kigger på andre distrikters redaktioner – hvordan forløser de historierne kreativt. Det at bruge hinanden i huset er virkeligt godt og inspirerende, understreger Ulrik Bang-Mørch.
Derfor irriterer det ham også, når han kan se, at én af hans historier klarer sig dårligt på dr.dk.
- Så går jeg i værkstedet og analyserer, hvordan jeg kan gøre det bedre næste gang. Var casearbejdet ikke godt nok, var billedet ikke fængende, fungerede rubrikken ikke? Så går jeg ind i mig selv og ser, hvad der gik galt – hvad jeg ikke gjorde godt nok. Der handler det om selverkendelse.
Digitale muligheder gør hverdagen sjovere
Men selvom man kan slå en digital skævert en gang imellem, mener Ulrik Bang-Mørch, at han og kollegerne på DR Syd rykker i den rigtige retning.
- Vi har opdraget hele redaktionen til at tænke på den digitale platform, så det ikke ’kun’ er radio og tv, vi tænker i. Det er blevet naturligt for os, at det digitale er en del af processen. Nu kommer en del af kollegerne og siger: ’Gad vide om den her historie kan noget digitalt?’. Det handler om at begynde i det små og sætte nogle mål for sig selv – for eksempel at tage billeder og skrive en artikel. Næste mål kan være, at artiklen kommer på dr.dk-forsiden og så arbejde på at komme højere op på forsiden. Ved at lege med de forskellige elementer kan man måske komme helt i toppen, siger Ulrik Bang-Mørch og tilføjer med et stort smil:
- Det gør hverdagen sjovere, når man kan mestre de digitale muligheder.