Grønlandsk instruktør: ’Jeg håber, DR-serie vil være en inspiration for de yngre grønlandske generationer’

Inuk Silis Høegh har instrueret de grønlandske scener i DR’s nye dramadokumentar ’Historien om Grønland og Danmark’. Han er blevet klogere på sin egen historie og håber, at hans egne børn vil få en interesse for det liv, som deres forgængere har levet.

Inuk Silis Høegh er instruktøren bag optagelserne i Grønland på DR's dramadokumentar 'Historien om Grønland og Danmark'. Her instruerer han skuespillerinden Varna Marianne Nielsen. (Foto: © DR - Morten Krüger)

Den dansk-norske præst Hans Egede går i land i Grønland i 1721, hvor han bliver mødt af inuit-folket. De lever langs kysten, deres liv er præget af årstiderne, og det er med en vis skepsis, at de tager imod den ukendte, europæiske mand og hans familie.

Det er begyndelsen til den fælles historie, som Grønland og Danmark deler, og som nu bliver skildret i DR’s nye dramadokumentar ’Historien om Grønland og Danmark’. I fire afsnit bliver seerne taget med på den 300 år gamle fortælling, der starter med den kristne mission og slutter med Grønlands selvstyre.

Inuk Silis Høegh er grønlandsk filminstruktør, og han har instrueret seriens grønlandske scener. Han er født og opvokset i Grønland og er medvirkende til, at scenerne bliver vist fra et grønlandsk perspektiv.

- Det er et kæmpestort ansvar at skulle fortælle en historie, som går 300 år tilbage. Jeg er meget stolt over at være med til at formidle Grønlands og Danmarks fælles historie, og jeg har gjort mit bedste for at skabe en sand og realistisk fortælling, siger Inuk Silis Høegh.

I dag bor han med sin familie i Nuuk. Han ejer det grønlandske produktionsselskabet Anorak Film, der laver filmproduktioner i Grønland. Han beskriver oplevelsen om at være med på DR’s produktionshold, som ’at hoppe på et tog, der bare kører derudad’, hvor der er høje ambitioner, og mange mennesker der arbejder sammen om et stort fælles projekt.

- Det har været helt fantastisk at være en del af produktionen. Normalt har jeg syv kasketter på, når vi laver produktioner i Grønland, men her har kun skulle have fokus på at instruere skuespillerne – og det har været en rigtig god oplevelse. Jeg har følt det som om, at jeg er gået ind ad en åben dør, hvor alle på holdet har slået armene ud og sagt: ’Kom indenfor, Inuk. Vi vil rigtig gerne have dig med’, fortæller instruktøren.

En oversættelse af en 300 år gammel historie

Det har krævet et omfattende arkivmateriale og researcharbejde at genskabe de historier, der er foregået for flere 100 år siden. Inuk Silis Høegh har instrueret alle de scener, der er filmet i Grønland, og han fortæller, hvordan det kan være udfordrende at instruere skuespillere til, at opfører sig på samme måde, som menneskerne gjorde i 1700-tallet.

- Jo længere tid siden det er sket, jo sværere er det for mig at skulle instruere. Jeg har prøvet at læse med på arkivmaterialet, men det er svært at forestille sig, hvordan folk opførte sig for så mange år siden. Det endte med, at jeg måtte opgive at gennemgå de gamle kilder, og besluttede mig for at arbejde ud fra en meget simpel tilgang: mennesker er mennesker, og hvis folk fryser eller er forelskede, så reagerer de nok grundlæggende på samme måde i dag, som de gjorde i ældre tid, forklarer han.

Dramaserien går på opdagelse i de store historiske begivenheder, der er skelsættende for, at Grønland i 1979 kan fejre deres eget hjemmestyrer – 260 år efter, at Hans Egede for første gang satte sine ben i på den grønlandske jord med missionen om at gøre inuitterne kristne.

Og på det personlige plan har det været lærerigt for Inuk Silis Høegh at være med til at forenkle tidslinjen til en fortælling, der skal ’oversætte’ den 300 år gamle historie.

- Det, som jeg selv synes er så unikt ved serien, er, at historien indhenter vores egen tid. Jeg oplevede, at da jeg læste manuskriptet til de sidste afsnit, kunne jeg genkende mine bedsteforældre og forældres historier – og til sidst kunne jeg se mit eget liv i fortællingen. Det var meget specielt, og jeg håber at flere af seerne vil få den samme oplevelse, når de ser med, siger han.

Inuk Silis Høegh og skuespillerinde Najattaajaraq Joelsen under optagelserne i Grønland. (Foto: © DR - Morten Krüger)

’Jeg håber, at serien vil blive en inspiration for mine egne børn’

Inuk Silis Høegh er partner i et produktionsselskab, der skaber visuelle fortællinger fra det autentiske Grønland. Han har før dokumenteret rockrevolutionen i 1970ernes Grønland og er i gang med at lave en scifi-kunstfilm om den unikke grønlandske natur. Han glæder sig over, at ’Historien om Grønland og Danmark’ nu sætter et større fokus på den grønlandske historie.

- Det er gået op for mig, hvor lidt grønlandsk historisk litteratur, der findes. Og jeg håber jo lidt på, at de yngre generationer bliver inspireret til at skrive historier fra deres eget synspunkt, så vi fremover vil kunne fortælle de grønlandske historier fra vores eget perspektiv – og ikke kun gennem udenlandske kilder, fortæller han.

Serien sætter flere nuancer på den historie, som Grønland og Danmark deler, og Inuk Silis Høegh synes, at det er vigtigt, at vi kender til den fælles historie. Han tror, at publikum får et større indblik i, hvordan den fælles fortid i Rigsfællesskabet har set ud, og i tillæg at både grønlænderne og danskerne får et større indblik i hinandens måde at tænke på.

Inuk Silis Høegh har selv fået en større forståelse for den historie, der har betydning for ham selv og hans familie, og han glæder sig til at se serien med sine egne børn, når de bliver ældre.

- Det ville gøre mig glad og stolt, hvis serien er medvirkende til, at mine børn får en interesse for det liv, som deres oldeforældre og bedsteforældre levede. Jeg tror generelt, at det er vigtigt, at de yngre generationer får en forståelse af deres forgængeres liv, og er bevidste om de kampe, de har kæmpet, så de også selv bedre kan beslutte hvordan de kommer videre der fra, hvor de er havnet, siger han.

  • ’Historien om Grønland og Danmark’ har premiere søndag den 24. april klokken 20.00 på DR1 og fra morgenstunden på DRTV.